Trening Motoryczny obejmuje szeroki zakres ćwiczeń opracowanych w celu budowania umiejętności motorycznych. Rozwój motoryczny polega na osiąganiu kontroli nad ruchami ciała poprzez skoordynowanie czynności ośrodków nerwowych, nerwów i mięśni. Kontrola ta wywodzi się z rozwoju odruchów i globalnej dużej aktywności, charakterystycznej dla noworodka w chwili urodzenia. W ciągu czterech lub pięciu lat życia osiąga kontrolę w zakresie tzw. dużej motoryki, która dotyczy wielkich powierzchni ciała używanych na przykład przy chodzeniu, bieganiu, skakaniu, pływaniu. Po piątym roku życia główny kierunek rozwoju obejmuje sferę kontroli bardziej precyzyjnych ruchów angażujących mniejsze grupy mięśni. Biorą one udział w takich czynnościach jak rzucanie i chwytanie piłki, pisanie i posługiwanie się narzędziami.
Jakie cechy motoryczne rozwinę dzięki treningowi ?
- Siłę,
- wytrzymałość,
- szybkość,
- moc,
- zręczność,
- koordynację ruchową,
- gibkość.
Co zyskam dzięki treningowi przygotowania motorycznego?
Wprowadzenie treningu siłowo-kondycyjnego :
- zwiększa siłę mięśni,
- zwiększa wytrzymałość mięśni m.in. podporowych ,
- zwiększa rozmiar włókien mięśniowych,
- wyrównuje dysbalans mięśniowy
- wzmacnia zdrowie psychiczne,
- zwiększa rekrutację neuronów,
- uczy nowych wzorców ruchowych,
- poprawia funkcjonowanie tkanki łącznej,
- wzmacnia i zwiększa gęstość kości,
- wzmacnia i stabilizuje stawy oraz struktury wewnątrzstawowe,
- poprawia umiejętności motoryczne i pewność siebie, aby dalej angażować się w aktywność fizyczną,
- koryguje postawę ciała,
- poprawia mobilność i elastyczność.
Wprowadzenie treningu przygotowania motorycznego od najmłodszych lat
Zdrowa młodzież wykazuje zauważalne przyrosty wysokości, masy ciała oraz wskaźników sprawności fizycznej i fizjologicznej w latach rozwojowych, niezależnie od włączenia ustrukturyzowanego programu kondycyjnego. Przykładem jest rozwój siły mięśniowej, która zwykle wzrasta w jednostajny, umiarkowany sposób w okresie dzieciństwa, a następnie przyspiesza w okresie dojrzewania. Dzieciństwo to także czas, w którym regiony ludzkiego mózgu, głównie kora czuciowo-ruchowa, naturalnie rozwijają się w przyspieszonym tempie. Dlatego dzieciństwo jest idealnym czasem na naukę i doskonalenie podstawowych wzorców ruchowych oraz koordynacji nerwowo-mięśniowej, co w połączeniu ze zwiększoną produkcją siły mięśniowej prowadzi do ogólnej biegłości w zakresie umiejętności motorycznych. Wdrożenie programów treningu motorycznego, które obejmują różnorodne podstawowe umiejętności motoryczne (lokomocję, stabilizację i manipulację) oraz towarzyszące im możliwości rozwoju siły, uważa się za podstawową strategię dzięki, której dzieci i młodzież mogą wzbogacić swoje doświadczenia w zakresie nauki motorycznej i zmaksymalizować umiejętności motoryczne. Koncentracja na treningu umiejętności motorycznych podczas podróży rozwojowej dziecka umożliwi mu w pełni wykorzystać naturalne okno dla uczenia się. Środowisko wzbogacone o tego typu trening może nie tylko umożliwić dzieciom i młodzieży pokonanie ograniczeń genetycznych, ale także pomóc w osiągnięciu poziomu sprawności ruchowej, który wykracza poza ich oczekiwany potencjał w dorosłości.
7 zasad treningu sportowego
Trening motoryczny oznacza angażowanie się w aktywność w celu poprawy wyników oraz sprawności fizycznej; najlepiej osiągnąć to poprzez zrozumienie ogólnych siedmiu zasad treningu sportowego: przeciążenia, odwracalności, progresji, indywidualizacji, periodyzacji i specyficzności.
- Przeciążenie: niektóre adaptacje wymagają treningu z większym bodźcem niż ten, do którego organizm jest przyzwyczajony. Można to osiągnąć poprzez zwiększenie intensywności, czasu trwania lub częstotliwości treningu.
- Odwracalność: efekty treningu zostaną utracone, jeśli bodziec treningowy zostanie usunięty na dłuższy czas.
- Progresja: przeciążanie powinno odbywać się na optymalnym poziomie i w optymalnym czasie, aby zmaksymalizować wydajność. Zbyt szybkie przeciążanie może prowadzić do złej techniki lub kontuzji, podczas gdy bardzo wolne przeciążanie może skutkować niewielką lub żadną poprawą.
- Indywidualizacja: ludzie będą mieli unikalne reakcje na ten sam bodziec treningowy, ze względu na cechy indywidualne, takie jak wiek biologiczny, wiek treningowy, płeć, wielkość i kształt ciała, przebyte kontuzje itp. Zatem trening powinien być dostosowany do indywidualnych cech i potrzeb danej osoby.
- Periodyzacja: trening powinien być odpowiednio zaplanowany oraz ustrukturyzowany co pozwoli w efektywny sposób stopniowo progresować, ograniczając przy tym ryzyko kontuzji do minimum.
- Specyficzność: adaptacje fizjologiczne do treningu są specyficzne dla trenowanych grup mięśniowych, intensywności ćwiczenia, wymagań metabolicznych ćwiczenia oraz specyficznych ruchów i czynności.
- Adaptacje/zmniejszający się progres: poziom wytrenowania danej osoby określa, jak bardzo poprawia się jej wydajność dzięki treningowi. Nowicjusz zobaczy ogromny i stosunkowo szybki przyrost wydajności, gdy zacznie trenować, jednak przyrost ten będzie mniejszy i będzie przychodził wolniej w miarę zdobywania doświadczenia i adaptowania się jego organizmu do treningu.
Zarezerwuj miejsce!
- Internetowo lub telefonicznie +48 797 719 974